Gemeenten

Wallonië telt 262 gemeenten waarvan 9 binnen het Duitse taalgebied (Duitstalige Gemeenschap). De gemeenten voeren de beslissingen uit genomen door de verschillende hogere overheden, maar mogen ook zelf beslissingen nemen over alles dat onder het gemeentelijke belang valt. De gemeenten zijn vrij om initiatieven te nemen op voorwaarde dat de aangelegenheid niet buiten hun bevoegdheden valt krachtens de Grondwet, een wet of decreet.

Horen met name tot de verplichte taken van de gemeenten:

  • de organisatie en cofinanciering van het OCMW;
  • de organisatie van het gemeentelijk basisonderwijs;
  • het beheer van de burgerlijke stand;
  • het bijhouden van de bevolkingsregisters;
  • het opstellen van de verkiezingslijsten;
  • de handhaving van de openbare orde;
  • de aanleg en het onderhoud van de gemeentewegen.

Daarnaast hebben de gemeenten ook facultatieve opdrachten zoals de organisatie van het onderwijs op andere niveaus dan het lager en het promoten van toerisme en culturele activiteiten.

De gemeenten voeren hun taken uit via de gemeenteraad samengesteld uit gemeenteraadsleden. Specifieke leden die terug te vinden zijn in elke gemeenteraad zijn de algemeen directeur (voorheen gemeentesecretaris) en de financieel directeur (voorheen ontvanger/financieel beheerder).

De gemeenteraadsverkiezingen worden om de zes jaar gehouden, samen met de provinciale verkiezingen. De gemeenten hebben de volgende politieke organen: een Gemeenteraad, een Schepencollege en een burgemeester.

Meer info?
 

Communes
Géoportail de la Wallonie